Nenechme se ovládat financemi. Zkroťme je!
„Chci vychovávat děti k tomu, aby se naučily svoje peníze plánovat a ovládat, tvořit si rezervy. Bohužel, u většiny lidí je to naopak, peníze ovládají je,“ říká Markéta Svobodová, lektorka neziskového vzdělávacího projektu Den finanční gramotnosti.
Proč jste se zapojila do tohoto projektu?
Protože mi vadí, jaká je finanční situace českých rodin. Ve finančně poradenské společnosti Partners podnikám už přes pět let, a tím pádem vím z praxe, kam až to může dojít, když rodina nemá ty správné informace. Není problém vidět, jak někdo přijde o dům, jak se lidé rozvádějí, a to právě kvůli penězům. A projekt Den finanční gramotnosti je o prevenci. Přijde mi to důležité jako ve zdravotnictví. Pokud chceme zdravý národ i finančně, musíme provádět také preventivní vzdělání.
Na koho se v projektu zaměřujete a jak probíhá vzdělávání?
Osobně se zaměřuji na poslední ročníky středních škol. Je to poslední šance, jak naučit mladého člověka hospodařit s penězi dřív, než dostane první výplatu. Samozřejmě by bylo velmi potřebné školit už děti kolem desátého roku věku, kdy začínají hospodařit s kapesným, ale bohužel školitelů je velmi málo. Vzdělávání probíhá v rámci předmětu ekonomika ve třech vyučovacích hodinách po sobě. Na závěr dostanou studenti písemný test ‒ a 95 % odpovědí bývá správných!
Co děláte pro to, abyste děti zaujala?
Snažím se najít zábavnou formu a zapojit studenty do děje. Například si představují mladý pár, který už pracuje, a promýšlíme celý jejich finanční život. Je zajímavé, jak studenti uvažují. Nejdřív chtějí hlavně drahé auto, na konci školení jsou jejich priority nastaveny na dlouhodobější hodnoty, jako je tvorba rezerv na bydlení a pro budoucí rodinu. Často se mi stane, že nechtějí ani přestávky. Dokonce se na přednášky chodí podívat i učitelský sbor. Vždycky jsem chtěla být učitelka, vlastně se mi splnil životní sen. Učím, a navíc ještě téma, které studenty opravdu zajímá.
Mění se váš přístup k výuce během let? A jaké máte v tomto směru plány?
Ve školení se samozřejmě zlepšuji, ale tím, že zapojuji studenty, je to hlavně o nich, ne o mně. Seminář je vždycky tak kvalitní, jak jsou kvalitní posluchači, a musím říct, že dnešní generace mě velmi mile překvapuje. Přání a plány mám velké, chtěla bych, abychom mohli poskytnout školení všem školám v celé ČR, ale jak už jsem řekla, odborníků je velmi silný nedostatek.
Jak se s vámi mohou školy domluvit na přednášce?
Školy mě mohou zkontaktovat přímo přes web denfinancnigramotnosti.cz, kde jsou kontakty na všechny školitele. Já působím převážně v Mladé Boleslavi a Jičíně, letos chci do projektu zapojit dalších šest školitelů, abychom pokryli poptávku z těchto regionů.
Jak jsou na tom Češi v oblasti finanční gramotnosti? S čím zápasí a o čem mají slušný přehled?
Češi jsou na tom obecně špatně, ale když porovnám posledních pět let, je to přeci jenom o něco lepší. Hlavně u mladších lidí vidím pozitivní posun, ale přehled mají maximálně o běžných účtech a úvěrech. Dokáží vyhodnotit úvěr podle úroku, účet podle poplatků, ale tím to bohužel většinou končí. Finanční gramotnost přitom není o tom, zda platím úrok bance 5 % nebo 5,9 %, ale o tom, jestli budu úroky celý život platit, nebo inkasovat. Mým cílem je vychovávat budoucí generace, které se naučí svoje peníze plánovat a ovládat, tvořit rezervy. Co mě ale těší, je to, že lidé už chápou mnohem lépe, že kvalitní finanční poradce je stejně důležitý jako kvalitní lékař nebo právník a že ocení, když jim peníze pomůže zkrotit odborník.
Den finanční gramotnosti: 8. 9.
Projekt Den finanční gramotnosti spustila největší finančně-poradenská společnost Partners v září 2011 jako reakci na nízkou finanční vzdělanost Čechů. Proškolení lektoři DFG navštěvují bezplatně žáky a studenty škol a vysvětlují jim základní mechanismy světa peněz. Praktické rady, testy finanční gramotnosti a další informace lze najít na webu www.denfinancnigramotnosti.cz , kde můžete domluvit i přednášku lektora.
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 6 / 2017 na straně 43.