Naši kamarádi Bady a Jablůňka
Zvláštní cena Za pomoc Zemi
ZŠ a MŠ Březová
Třída Sovičky (21 dětí) pod vedením paní učitelky Jitky Dudysové a asistentky Marie Štefkové
Vážená redakce,
naše mateřská škola se nachází v malebné vesničce na severní Moravě. Naše třída se jmenuje Sovičky a navštěvuje ji 21 dětí ve věku 3,5 až 6 let.
Od září jsme začali v naší třídě s novým projektem s názvem Náš kamarád strom, jehož hlavním cílem je všímat si dění a změn v přírodě na námi vybraném stromu na školní zahradě.
Začali jsme tím, že jsme si s dětmi na zahradě vyhlédli strom (dub), který budeme celoročně pozorovat. Děti mu vybraly jméno Bady. V šatně jsme pak vytvořili velký papírový model, který jsme podle jednotlivých ročních období ozdobili jejich charakteristickými znaky a později i fotkami z návštěv dětí u stromu.
S dětmi jsme v průběhu podzimu chodili pravidelně na zahradu, kde jsme vždy nejdříve běželi k našemu Badymu. Tam ho děti pozdravily, pohladily po kůře a ptaly se: „Jak se máš, Bady?“ Později si hrály s listím, hrabaly ho, sbíraly a tvořily z něj domečky, určovaly barvy listů a porovnávaly jejich velikost. Pak jsme sbírali žaludy, které jsme usušili a v zimě je zanesli zvířátkům do lesa.
Koncem října jsme zkusili žaludy zasadit do truhlíku společně s kaštany a bukvicemi a čekali jsme, zda nám něco ve třídě vyroste. Z žaludů, které jsme posbírali u našeho Badyho, pak vyrostly tři krásné stromečky, o které se teď ve třídě s dětmi staráme – jsou to vlastně děti našeho Badyho.
Začátkem listopadu jsme byli osloveni jedním tatínkem ze sousední třídy, zda bychom si nechtěli zasadit na školní zahradu opravdový strom. Děti byly nadšené, a tak nám byla přinesena jablůňka a k ní vše potřebné pro výsadbu. S dětmi jsme sami vyhloubili jámu, stromek zasadili a zalili. Teď se na něj chodíme dívat. Děti se už těší na jablíčka a vždy, když jdeme okolo, tak říkají: „To je naše Jablůňka.“
Děti ze třídy Soviček, ZŠ a MŠ Březová u Vítkova, paní učitelka Jitka a paní asistentka Maruška
Text: Jitka Dudysová
Foto: archiv MŠ Březová
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 3 - 4 / 2021 na straně 50-51.