• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Minulý rok jako by nebyl. Teď se hudba opět vrací

    Text: Daniel Sobotka

    Foto: Petra Hajská

    AGE 3 - 4 / 2021

    V loňském roce jsem zde vyjadřoval slova naděje na navrácení orchestru na koncertní pódia a našich životů zpět k normálu. Uběhl další rok a jsme v podstatě na stejném místě. Jako by ten minulý rok ani nebyl. Zůstávám však optimistou, že covidu a pandemii už tentokrát dáme sbohem. A že ticho v koncertních sálech bude brzy jen vzpomínkou dní minulých.

    Hudba je lék a ta živá dvojnásob. To množství energie, které hudebníci svým umem předávají publiku, jež jej následně vrací ve formě uznání a potlesku, je něco, co se jen stěží dá předat z obrazovky. I přesto jsme se snažili v nesnadné době zpříjemnit našim posluchačům dny hudbou, jak jen situace zrovna dovolovala, a umožnit jim tak alespoň na chvíli uniknout z reality a zaposlouchat se do nejrůznějších skladeb, žánrů, nástrojů nebo třeba mluveného slova v našich online pořadech FOK On. Však jsme o tom informovali i na stránkách AGE.

    Nový šéfdirigent i nový koncertní mistr se na vás těší

    Krátce jsme se setkali naživo minulý rok v září, než pandemie znovu udeřila. Návštěvníci našich koncertů se mohli seznámit s novým šéfdirigentem Tomášem Braunerem na jeho inauguračním koncertu. Chtělo to pevné nervy, neboť mu předcházela složitá logistická bitva. Beethovenův Trojkoncert pro klavír, housle a violoncello mělo s orchestrem obstarat Maisky trio, které žije v Belgii. Letecké spojení bylo zastaveno, Mischa Maisky byl ale odhodlaný hrát. Vyrazili tedy autem, což bylo paradoxně stále možné. Nikdy jsme od žádných hostujících umělců neměli tak podrobné zprávy z průběhu cesty. A pak najednou tu byli, i když ani jim samým nebylo jasné, jak se dostanou zpět domů. Koncerty se uskutečnily a jsou zaznamenány. Kromě Beethovenova Trojkoncertu a Smetanova Pražského karnevalu na úvod se vydařila především 1. symfonie Bohuslava Martinů, srdeční záležitost inaugurovaného šéfdirigenta.

    Nového koncertního mistra Romana Patočku jsme už ovšem představit nestihli. Jeho vítězný Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka jsme mohli slyšet až letos v květnu v přímém přenosu ČRo Vltava. Věřím, že jak práci šéfdirigenta, tak virtuozitu koncertního mistra budeme mít možnost si vychutnat v nové sezoně o to více.

    Hudba se vrací do Prahy. A troufám si věřit, že tentokrát už nás neopustí. Osmdesátá sedmá koncertní sezona, jejíž program jsme zveřejnili, je signálem návratu k normálnímu životu, a především její zahajovací část gestem podpory domácím sólistům i ansámblům po v podstatě roční pauze. Chceme primárně vyjádřit solidaritu a ukázat, že jejich umělecké úsilí má smysl. Umělci jsou emotivní lidé, musí být, aby měli schopnost odvést na pódiu výkony, které vás přesvědčí, a možná byste se divili, kolik z nich mámila rezignace. Proto má toto gesto smysl.

    Současná situace však nepostihla jen hudebníky, ale v obrovské míře také učitele a žáky, potažmo celé jejich rodiny. Izolace, nejistota, boj s technologiemi, to jsou jen některá z úskalí, která jim tato doba přichystala. A protože každá kritická chvíle odhaluje pravé charaktery, jsem rád, že se soutěže Srdce s láskou darované zúčastnilo tolik týmů a tato skvělá myšlenka tak žije dál. Je vidět, že i v nesnadných dobách nás spojuje obrovská vůle. Výhercům jménem Pražských symfoniků gratuluji a rádi je opět přivítáme na některém z našich koncertů nebo dětských programů v nové sezoně.

    Daniel Sobotka, ředitel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK

    Text: Daniel Sobotka

    Foto: Petra Hajská

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 3 - 4 / 2021 na straně 61.