Srdce pro dětské pacienty FN Bulovka
Zvláštní cena pro školu
ZŠ Vorlina, Vlašim
Na projektu se podíleli žáci pěti různých tříd prvního stupně pod vedením asistentky pedagoga Lucie KrečmanovéStartem projektu bylo vyprávění o mnohdy dlouhodobé hospitalizaci dětí a chodu školy v nemocnici. O škole fungující na dětské ortopedii, chirurgii a pediatrii. Děti se zaujetím naslouchaly, jak pedagog přichází a učí na lůžku, místo tělesné výchovy mají malí pacienti rehabilitační cvičení, nemohou jíst žádné sladkosti a po zaklapnutí dveří poslední návštěvy jim začíná být smutno. Jejich vysněným přáním nejsou iPady, tablety ani notebooky, ale jezdit na kole a hrát fotbal.
Reakce dětí byla nepopsatelná, tolik pochopení a lásky. Potřeba udělat hospitalizovaným dětem radost, povzbudit a vyrobit to nejkrásnější srdce. A co vložit do něj? Začalo se lepit, stříhat, kreslit, razítkovat. Srdce zdobí ornamenty, jednorožci, zvířátka, auta a stroje, známí fotbalisté, dinosauři, slečny nebo pohádkoví hrdinové. Uvnitř srdíčka je uschované překvapení, dopis, vlastnoruční pohádka či básnička. Origami, skvišík, obrázek, malovaný kamínek, ručně dělaný náramek a mnoho jiných krásných výrobků.
Během tvoření se děti neustále dotazovaly, diskutovaly a snažily se ztvárnit srdce právě takové, aby vyjadřovalo je samotné. Projekt byl nejprve plánován v jedné třídě. Postupně se připojily třídy další.
První třídou projektu se stala 4. C, děti se do výroby tak zabraly, že plánované dvě hodiny nestačily. Pokračovalo se za týden. V mezidobí děti tvořily dárky dokartonových srdíček i doma. Tvořilo se buď ve dvojici, nebo samostatně.
Druhou třídou projektu se stala 4. B, opět se děti zapálily do projektu a jeden nápad střídal další. I zde odpolední výuka časově nevyšla. Tentokrát však byla všechna nedokončená srdce (také kartonová) dotvořena o polední přestávce nebo doma.
Třetí třídou projektu se stala 3. B. Zde byla v plánu výroba boxu na srdíčka. Děti přírodně barvily látku. Poctivě krouhaly červené zelí, některé připravovaly plátno na batiku. Ač se batika úplně nevydařila, proces děti moc bavil a plátno získalo krásnou, lehce namodralou barvu. Ušít box jsem zvládla doma za pomoci jedné maminky dětí.
Čtvrtou třídou projektu se stala PP. Kvůli náročnosti a věku dětí se zde vyráběla srdce jednodušší – z čtvrtky. Příběh a vyprávění o pacientech jsem pro malé děti zkrátila, ale nevynechala nic podstatného. Je překrásné, kolik lásky a pochopení se skrývá v těchto malých dušičkách.
Další připojenou třídou do projektu se stala třída 3. A. Také tady se malovala srdce na čtvrtku. V této třídě jsem suplovala, součinnost na projektu se uskutečnila v ten okamžik, bez přípravy, potřebného materiálu. Zde se lehce improvizovalo, avšak vše klaplo, jen fotodokumentaci jsem bohužel nepořídila.
Neposledním dílem spolupráce na projektu je práce II. stupně – školního parlamentu. Do každého srdíčka se závěrem vložily výrobky z 3D tiskárny, které tiskli právě žáci ŠP v průběhu celého měsíce. K papírovým srdíčkům předá dárek vždy paní učitelka v nemocnici.
Všechny děti si zaslouží velké poděkování, svou prací prokázaly tvůrčí schopnosti, dokonalou kolektivní spolupráci, velké nasazení a potřebu udělat radost, nezištně pomoci a povzbudit.
Velké poděkování bych chtěla vyjádřit i já všem paním učitelkám. Za jejich podporu a spolupráci. Ve třídách se při realizaci projektu „role“ učitel – asistent jakoby prohodily. Já vedla myšlenku, projekt, vyprávění, organizaci i realizaci. Paní učitelky zde byly naopak mou pomocnou rukou. Úžasná spolupráce i u dospělých!
S láskou se vyrobilo 100 srdcí pro dětské pacienty FN Bulovka.
Od školy v nemocnici
Vzhledem k aktuálním covidovým opatřením nedošlo k předání srdcí-krabiček s překvapením od dětí dětem, ale krabičky převzali pedagogové ze školy při nemocnici. A jejich zkušenost? „Srdce našim dětem doslova vykouzlila úsměv na tváři. Jsme opravdu rádi, že takové smysluplné aktivity přispívající k rozvoji dnes často chybějící empatie našly cíl právě u nás.“
Učitelé a vychovatelé Základní školy při Nemocnici na Bulovce
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 3 - 4 / 2022 na straně 46-47.