• O vydavateli
  • Reference
  • Ceník
  • Archiv
  • Články
  • TECH EDU
  • Soutěž
  • Kontakt
  • Kde se bere úspěch? Talent bez zájmu neznamená nic

    Text: Lucie Spáčilová

    Foto: Shutterstock a archiv Performia

    AGE 5 / 2024

    Co je společným jmenovatelem úspěchu? Za mě je to určitě zvědavost. Upřímný zájem a mysl hledající odpovědi. Jak se říká, žádný učený z nebe nespadl. Stejně tak můžeme říct, že žádný úspěšný z nebe nespadl. Kde se tedy úspěch bere a co je jeho důležitou ingrediencí?

    Než přišel úspěch, musel mu předcházet velký zájem o oblast týkající se tohoto úspěchu. Zájem je totiž prvotní ingrediencí jakéhokoli úspěchu. Můžete sledovat nejlepší odborníky ve své branži, kteří s naprostou lehkostí odvádějí špičkovou práci, až nám docházejí slova. Nicméně než se začneme bavit o talentu, je dobré říct, že talent bez zájmu není nic.

    Každý může být úspěšný

    A to mě přivádí k zamyšlení. Může být každý člověk úspěšný? Podle mě může. A to dokonce nemusí mít ani žádný speciální talent. Stačí, když si udrží svůj přirozený zájem a ten časem koncentruje konkrétním směrem. Tak snadné to může být.

    Než přišel úspěch, musel mu předcházet velký zájem o oblast týkající se tohoto úspěchu. Zájem je totiž prvotní ingrediencí jakéhokoli úspěchu. Můžete sledovat nejlepší odborníky ve své branži, kteří s naprostou lehkostí odvádějí špičkovou práci, až nám docházejí slova. Nicméně než se začneme bavit o talentu, je dobré říct, že talent bez zájmu není nic.

    Žádný úspěšný z nebe nespadl.

    Možná jste si všimli, že píšu „udrží svůj přirozený zájem. Totiž to, co můžeme pozorovat u malých dětí, je jejich přirozeně velmi silný zájem o svět kolem sebe. Zájem tedy běžně mají, pak už ale záleží hodně na nás, na rodičích, jak jej podpoříme, nebo utlumíme. Když má dítě zájem o to zjistit, jak funguje třeba záchod, buď mu poskytneme nějaké informace, ukázky, nákresy a prostě jeho zájem podpoříme, nebo ho odbudeme s tím, že na to nemáme čas či chuť nebo že to není podstatné.

    Vzbudit zájem a udržet ho

    U dětí můžeme pozorovat zvláštní fenomén. Postupně svůj zájem ztrácejí. Děje se to často v období, kdy by se měly rozvíjet. Během školní docházky. Takže kromě nás rodičů jejich úspěch mohou ovlivnit také dobří učitelé. A já takové učitele znám. Kromě toho, že jsou to skvělé osobnosti, mají schopnost zachytit a znásobit zájem namísto toho, aby ho ubíjeli.

    Pokud zájem něco zabíjí, jsou to určitě otázky bez odpovědí, a hůř také ignorace nebo negativní reakce. Na druhé straně ochota dát odpověď, přivést dítě k porozumění a názornost při výuce je to, co zájem rozdmýchává.

    Další věcí, která brzdí zájem, je nedostatek smyslu, který děti vidí v tom, co se učí. Někde je to jasné – číst, psát a počítat. Ale později je potřeba dát dětem představu o tom, k čemu jim znalost násobilky, rovnic nebo slohu může být. Pozorovala jsem rozdíl mezi zájmem u dětí, které v tom smysl viděly, a zájmem u těch, jimž bylo řečeno, že se to prostě mají naučit, protože to tak stojí v osnovách.

    Zájem je prvotní ingrediencí jakéhokoli úspěchu.

    Jak se vaří pivo

    Ať už řešíte v životě cokoli, jít do toho se zájmem je vždycky lepší než pasivita. Když s manažery probíráme, co je štve na zaměstnancích, je to zpravidla právě nedostatek zájmu. Chápou, že to, co po nich v práci chtějí, se jejich zaměstnanci nemohli naučit ve škole, a jsou ochotni jim kvalifikaci dodat. Nedostatek zájmu, pasivní postoj nebo přímo „vypnutá“ hlava, když se jedná o učení, však z rekvalifikace dělá boj s větrnými mlýny.

    Pamatuju si na situaci, kdy jsme byli v restauraci, která také provozovala malý pivovar. Můj tehdy ještě malý syn, myslím, že mu bylo tak pět, se zeptal „jak se vyrábí pivo?, a tak spolu s tátou absolvoval výklad místního správce s prohlídkou. O pár měsíců později ve školce dostali za úkol namalovat zaměstnání, kde se používá voda. Většina dětí kreslila hasiče, kuchaře a plavčíky, náš Ondra namaloval varné nádoby a pana sládka, který vaří pivo. Bylo to vtipné. Ale taky mi došlo, že jeho zájem byl tím, co způsobilo, že se o té věci tolik naučil.

    Děti jsou naprosto v pořádku. To jen my rodiče a učitelé jim to nesmíme kazit. Měli bychom je spíš podpořit.

    Do nového školního roku bych si proto přála, abychom my dospělí u dětí víc podporovali zájem. Ony nám to násobně vrátí.

    Text: Lucie Spáčilová

    Foto: Shutterstock a archiv Performia


    Lucie Spáčilová je zakladatelka a spolumajitelka společnosti Performia Česká republika, která je také partnerem projektu Srdce s láskou darované. Je to přirozené, neboť Lucka je celoživotní srdcařkou. V 11. ročníku projektu se stala také součástí poroty.

     

     

     

    Celý článek si přečtěte v tištěné verzi AGE 5 / 2024 na straně 28-29.